måndag 3 december 2012

Snö Vold

Ja, idag var det SNÖ ute till min stora förtjusning!! Detta säger jag trots att jag håller på att ta körkort ;-) Helgen som gick var hektisk med bl a lekclinic med Siv Svendsen på söndagen. Det första jag tänkte på i morse var förstås att leka med hundarna och snön minskade inte precis min entusiasm.Jag hade verkligen sett fram emot clinicen med Siv eftersom jag missade henne förra gången hon var i Göteborg. Jösses, vilken skojig människa!! Så skönt att träffa någon annan som brötar och är yvig och stojar runt. Jag kände mig väldigt hemma med henne, jag är ju inte känd för att vara en lugn och stillsam person precis ;-) Siv är GLAD, spontan och helt galen. Underbart!!! Jag gillar att leka med hundarna, inte bara för att belöna dem utan för att det är himla skoj!! Vi brukar bröta på och tävla om vem som hinner först till fotbollen och leka jage men nu fick jag mer verktyg till HUR jag kan utnyttja leken samt variera och anpassa den till vad jag tränar. Följande saker noterade jag i mitt anteckningsblock:

 Mer lek = mer fokus - Tänkte kanske graffittispraya det på Hundfokus stuga som en liten reminder..ifall jag skulle bli lite vilsen nån gång..

 Ta reda på vad min hund gillar - och ändra det! - Jag skall definitivt tänka igenom vilka lekar och leksaker vi har och gradera dom samt se vad som kan förstärkas och bli ÄNNU bättre. Polly är extremt matfixerad, speciellt nu när hon varit konvalescent länge och inte fått lov att leka vilt, så där har vi en del att ta igen.

 Variera leken efter vilken attityd och känsla jag vill ha - Inte för att jag är värsta prestigenörden men det tål att tänka på att LEKA ännu mer och alltid börja träningspasset med en kul lek så både jag och hunden får rätt känsla med oss in i träningen. Om hunden eller jag är på dåligt humör så blir vi garanterat på gott humör om vi leker.

Tävla ännu mer när jag leker - Det här är nyckeln till Juno. Hon är ett energiknippe med en stoooor jaktklocka i magen och för att inte näsan skall ta över är leken ett måste. Om jag inte hade lekt massor med henne hade jag aldrig fått henne att fokusera. Nu skall jag tävla ännu mer, även leka "bytteleken", att hon byter leksak snabbt när jag säger YES, vilket jag gör när hon har ordentligt med vikt bakåt. Hon drar gärna iväg med leksaken och har göraskoj för sig själv, "vem behöver en människa för att leka liksom"...det skall bli ändring på det!!

Glad Vold/Glad Våld - var mer fysisk och mer brötig i leken - Här har jag ju två väldigt olika hundar. Polly älskar att bröta, ju mer jag hetsar henne desto mer brötig blir hon. Knuffar jag på henne går hon igång som sjutton, hon blir aldrig tveksam till vad jag håller på med. Juno däremot har en mycket större privat zon, är mera känslig för snabba rörelser och hårda dunsar. Om hon känner smärta vänder hon sig direkt och morrar och biter så det blir intressant att påbörja det här fysiska med henne. Jag får bygga upp det försiktigt helt enkelt. Leka tufft är ju annars det bästa hon vet, hon kan hänga fast i leksaken i en halvtimme...Om hon är tveksam till mig när jag är fysisk - ja, då får jag väl lära henne gilla det ;-)

Svåra och långa moment/kedjor kräver enorma belöningar. Kasta 50 bollar och stolla runt, varför skall min hund göra hela kedjan om inte belöningen motsvarar jobbet??
Belöningen skall vara LÄNGE!! -  Har inte tänkt på att jag faktiskt kan kasta ut ALLA fotbollarna samtidigt och röja runt som en duracellkanin..

Meningen med att leka är ju att ha skoj, inte ha en massa lekregler - Siv var befriande på det sättet att hon verkligen ger sig hän i leken, bjuder på allt hon har, hon låter sig inte nedslås, hon ger inte upp utan hittar en lösning - genom att leka lite till!! Om leken har en massa regler - då blir det mer som en övning, inte en lek.

Snabbhet/Timing - Leken är ett perfekt redskap för att få upp snabbheten, både på mig själv och hundarna.

Vi promenerade iväg till Hundfokus och satte igång, det snöade oavbrutet och var ganska grått ute och jag var själv med hundarna men några dimmiga foton fick vi till:


Pollys favorit är fotbollar, att kampa med dom och att jag puttar på henne och grymtar



"Skulle vi leka eller skulle du greja med kameran!!!"

"Suck vad det ät tråkigt med paus, blir det aldrig min tur??"

Den här boomerballen är Juno galen i. Den är av hårt gummi och hon älskar när jag jagar ifatt och försöker sparka bort den från henne eller höjer foten och stampar på repet

Ibland dunkar hon omkull sig själv ;-)

Med bollen bakom funkar det kanon att backa ut från mig. Jag rusade till höger bakom A-hindret och jagade henne...

"Gå hem - varför det???"

Efter nästan 3 timmar ute var vi ganska trötta och jag var sugen på varm choklad och att åka på sommarläger hos Siv. Någon mer som är på???










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar