tisdag 31 januari 2012

"Hundar måste lära sig.."

..är en fras jag ofta hör. Sällan stämmer det överens med hundars sätt att uppfatta världen. Ett exempel är när hundar skall vistas i en grupp, på liten yta. Få hundar tycker att det är en trevlig idé. I hundens värld är det onormalt (osäkert, rent av farligt) att knö ihop sig med främmande hundar på en liten yta och dessutom ha kravet på sig att slappna av! När människor utbrister och påpekar vad hundar BÖR klara av har de ofta dålig (eller ingen..) kunskap om etologi och hundars behov. Det borde finnas en hundombudsman som tillfrågas när t.ex SJ skall planera i sina djurtillåtna vagnar. Hur tänkte dom när det endast är tillåtet med hund på 4 platser, mittemot varandra och dessutom ett bord mitt i?? Som i en äggkartong.
En tågresenär tog upp detta faktum i Sj:s egen tidning och fick svaret "att om hunden hade problem med att åka tätt med andra hundar kanske skribenten skulle välja ett annat färdsätt". Jaha..vadå, buss kanske? Om möjligt ännu värre och trängre. Flyg? Värst. Om man nu inte har bil eller av miljöskäl vill åka tåg så måste man väl ändå kunna resa med hunden? Hur tänkte SJ där eller dom gjorde nog inte det....
Som tur är finns det trevliga och samarbetsvilliga konduktörer som gärna hjälper till. Vi gillar Öresundstågen bäst för där har hundarna en egen hörna. En annan sak är ju att Sj har ingen koll på HUR MÅNGA med hund som bokar. Trots att det då finns bara 4 platser i varje avdelning som är djurtillåtna så kan det hända att det är 6 hundar i en avdelning...

Att vara en bra hundägare handlar om att backa upp sin hund, hjälpa den i situationer som ovan och fram för allt se till att den inte hamnar i situationer som den upplever som obehagliga. Om du gör det får du din hunds tillit och förtroende. Stå upp för din hund och våga säga ifrån!!

Resklara

Jag står alltid upp för mig och min familj - även när jag sitter ned

Känns inte riktigt bra - trångt

Kanske jag kan pröva här???

Jag fick plats!

Och här sitter jag - suck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar